Найти икону божией матери святая трапеза. Икона Божией Матери «Никейская» («Бысть Чрево Твое Святая Трапеза»). Молитва иконе Богородицы “Никейская”

По просьбе одного из читателей блога выкладываю в «Уставных заметках» текст канона Божией Матери пред Ея чудотворной иконой, именуемой Никейская или «Неупиваемая Чаша», яже во граде Серпухове. Текст публикуется по брошюре без выходных данных конца XX века.

Канон Пречистей Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии, чюдотворней Ея иконе Никейской, нарицаемей «Неупиваемая Чаша», яже в Серпухове
Творение священноинока Симеона
Тропарь Пресвятей Богородице, глас 4.

Г раду Твоему велие заступление, и людем радостное утешение, чюдная икона Твоя даровася, Богородице Дево, о Тебе бо врата смерти сокрушаются, и неисцельныя болезни утоляются, о Тебе гордыню вражию до конца низлагаем, и верою Сыну Твоему вопием, чашею спасения напой нас Христе Боже, и державны нас воздвигни, на невидимыя и видимыя враги, молитвами Пречистыя Твоея Матере, яко всесилен. (Дважды)

Слава, и ныне. Ин тропарь, глас той же.

Ч ашею радости и веселия истиннаго, премудростию Христа Твоего, жаждущия люди напой Богомати, да Твой ныне праздник празднуем светло, и небесною любовию горяще, иже от Тебе рожденнаго делы благими почтим, да державны нас воздвигнет, на вся соблазны и лютыя грехи, Твоею помощию и заступлением, яко всесилен.

Канон Пресвятей Богородице, глас 4.
Песнь 1.

Ирмос. П ределив пучину морьскую яко Бог, и фараона погружь в ней, провед Моисея немокренно в пустыню, и одождивыи манну на пищу людем израилевым, яко силен.
Запев: П ресвятая Госпоже Богородице, услыши молитву раб Своих, молящихся Тебе.
П ределивыи дланию адову пучину, и человеческий род из истления свобождь, напой мя, Спасе, Премудрости чашею, и одожди ми росу благодати Твоея, Пречистую Матерь Твою воспети дерзновенно.
П ремудрость Отчая, утверждающая мир, в Деве создав Себе премирное жилище, на трапезу безсмертия созывает люди, спасения чашею вино почерпая, оставление грехов и жизнь бесконечную.
Слава. Т ело Твое, Господи, да будет ми хлеб животныи, и кровь Твоя честная нетления источник, святая Церкви Твоя, тайная ми трапеза, чаша же оставления грехов, Пречистая Владычица.
И ныне. О т неплодныя Анны, лоза Богоносная прозябши, виноград безсмертия мирови принесши, небесная Владычица, Мариам преславная, ангельскими лики присно да поется.
Катавасия. С паси от бед рабы Своя, Богородице Дево, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко к нерушимей стене и заступлению (поклон) . Г осподи, помилуй (трижды, с поклонами) .

Песнь 3.

Ирмос. С высоты сниде волею на землю, иже превыше всякия власти, и смиренныя вознесе, из рова преисподняго, рода человеча. Несть бо пресвята, паче Тебе, Господи.
Н ебесных круг Божеством не оставль, смирився младенчески, во Твою утробу вселися, да наше смирение вознесет, из адовы утробы род человечь, Тобою, Владычице, приобщився естеству нашему.
Р адуися от ангела в зачатии слышавши, радуися от Елисавети в дусе приемшая, и мене возрадуй чашею веселия, разум мой к горней любви восхищающи, несть бо иныя радости, паче сея, Владычице.
Слава. М учительство вражие до конца упразднися, прежде бо немощнии силою препоясуются, мужества чашею от Тебе напояеми, Тобою, Богомати, державно укрепляеми, возбранную Тя имуще воеводу, воспевают и поют, несть бо Пресвята, разве Бога нашего.
И ныне. В оздвизая от земли нища, и от гноища возводя убога, возносит человека Твой, Богомати, Сын, на Престоле Вышния Славы посаждая, венцем веселия облекая, чаши божественныя радости во веки творя причастника.

Седален, глас 8. Подобен: П овеленное таиньство.

П ревечныи совет человеколюбно исполняя, в плоть человечю Слово Божие вселися, Тобою браку неискусная Дево, небесы невместимую силу Божества, в Пречистую Ти утробу паче естества излияв Себе, истинную Тя чашу обожения показа, нам грешным рабом Твоим, да Твоею благодатию просвещаеми вопием Ти: радуися, Невесто неневестная.

Песнь 4.

Ирмос. Л юбве ради щедре Своего Си образа, на Кресте Своем стоя, и растаяшася языцы, Ты бо еси Бог мой, крепость моя и похвала.
Е гда смутится душа моя во гневе, егда погрязну во глубине погибели, взыщи Свой образ, Спасе, руце ми простирая, иже мене ради на Кресте простертыя, Матере Своея мольбы прием, Юже пучину милосердия показа, в бездне греховней обуреваемым.
М ариам девице, Госпоже Богоневестная, по волнам житейским невлажно преводиши, копием Сына Твоего во глубине змиев сокрушаеши, радость наша еси победная, слава и похвала.
Слава. Ч аша спасения, зной греховный прохлаждающи, чаша премудрости, плененыи разум свобождающи, благодати Христовы мя пречюдно исполни, и небесныя Его нетленныя вечери, в будущем веце сподоби, Богородице.
И ныне. Т обою всякая скорбь утоляется, Тобою скверна греховная до конца омывается, о Тебе питием Боговидения наслаждаюся, о Тебе образ Божии паки в себе зрю, Тобою на небеса восхожу яко лествицею, приятелище Божие, небесная Царице.

Песнь 5.

Ирмос. И же от света отгнавыи первороднаго пагубу, яко во свете дела поют Тя Христе содетеля. Во свете Твоем, пути наша направи.
Н ощь страстей от человек отгониши, утро прекрасное душам сияеши, Божия милосердия еси споручница, к свету жизни вечныя, стопы наша направи. (Дважды)
Слава. З аря над юдолию плача востающая, праведнаго солнца Христа являющи, Дево голубице златокрылая, славы Божия блистанием человеки украсившая, во свете лица Его, пути наша направи.
И ныне. Г раде Божии избранныи и раю, праведным душам любезное пристанище, град Твой погибающии спаси преславно, на стези покаяния люди Твоя настави.

Песнь 6.

Ирмос. П риидох во глубины морьския, и потопила мя есть буря, многих ми прегрешении, но яко Бог из тли, возведи живот мой, многомилостиве.
И з глубины унынии тяжких, из страстей одержания безсловеснаго, возведи мя, Пречистая Мати Божия. Корабль бо еси спасения, и душам наставница, к Единому многомилостивому.
П огружаемых злым нечювьствием, и в забвении Бога омразившихся, мертвей совести их коснися, Твоего милосердия десницею, на се бо прииде Твой, Богомати, Сын, взыскати и спасти погибшаго.
Слава. Ч аше нескончаемыя радости, вино имущи безсмертия и обожения, отыми страстей смертоносное пиянство, и возведи из тли, к свету любве Исуса моего, единаго живодавца и многомилостиваго.
И ныне. Б ездны зол моих посуши, Пречистая, скверну всю огнем попаляющи, всепобедною Твоею чистотою победи, премирнаго Рожества Твоего благодатию, породи и мене в чадо Богу Спасу моему, единому многомилостивому.

Кондак, глас 8.

К предивной Заступнице рода християнскаго, мира всего присному упованию, ныне Русская страна с плачем припадает, и милости от Тоя просящи вопиет: спаси сыны и дщери моя от пламене погибельных страстей, забвения и помрачения, пияньственнаго безумия, блуднаго разжжения, мятежа, убийства и братоненавидения. Иныя бо надежды не имам разве Тебе, на Тя до конца уповаю, в род и род прославляю вожделенное имя Твое, радуися, благословенная Марие, радуися Невесто неневестная.
Икос. В скорбех злых помраченнаго жития, в несытьстве страстей люте изнемогая, чашу гнева Божия достойно пиюще, обретохом спасение в Тебе, Пренепорочная. От уныния бо и отчаяния возставляеши, надеждею прощения души просвещаеши, слезу покаяния подаеши, и благодатию милости Сына Твоего, сердца укрепляеши всем прибегающим Ти. Темже присно Тебе вопием и глаголем: радуися чаше вечныя жизни, радуися подательнице небесныя радости, радуися трапезо Христовы вечери, радуися Божию созданию совершение и славо, радуися Создателю пречюдныи храме, радуися Невесто неневестная.

По Евангелии, аще же на утрени, по 50-м псалме, стихера, глас 6.

Р уце воздеюще притецыте, колена преклоньше припадите, с верою исцеления взыщите, любовию сердечною усрящите. Входит бо в церковь земную, небесная преславная Царица, звездными лики провождаема, в солнце яко в ризу оболчена, руце грешным и смиренным простирающи, чашу спасения носящи: приступите безсмертия причаститеся, да во веки со Христом воцаритеся, обновишася бо вам земля и небо, отбеже болезнь и печаль и воздыхание.

Песнь 7.

Ирмос. Н е предаждь нас до конца имене Твоего ради, и не разруши завета Твоего, и не отстави милости Твоея от нас, Господи Боже отец наших, прехвальныи во веки.
Н е даждь нам, Пречистая, от Тебе отступити, не даждь к богом чюждым руце воздети, но сохрани страну Русскую от всякия ереси, и православием люди Своя просвети, и на добродетели укрепи, славящих Тя во веки.
Ц еркви Божия преукрашенная, Святых Святая Скиние Богозданная, Новаго Завета скрижали нерушимая, таин Христовых пречистое вместилище, сохрани Церковь Сына Твоего от соблазна и ереси, и в единомыслии и мире утверди, право славити Господа Бога отец наших.
Слава. П ремирнаго совета Божия исполнение, иже в земнородных образ чистоты небесныя, трапезо хлеб животныи во веки имущая, святительский и иерейский чин утверди, к познанию правды и премудрости Христовы, непорочну и мирну жертву хвалы приносити, Господу Богу отец наших.
И ныне. Ч аше освящения, чаше нетления, из неяже вернии сладкого Исуса пиюще, телом и душею обожаемся пречюдно, страхом Божиим и любовию утверди священники Твоя, да достойно чашу Христову возносяще, возводят люди христоименитыя, во славу Господа Бога отец наших.

Песнь 8.

Ирмос. В сяческая Владыко, премудростию составив, землю же паки утверди, якоже веси дно поставив на водах безмерных, тем вси вопием воспевающе, благословите дела Господня непрестанно Господа.
И же всяческим содетельная, и содержительная Божия Премудрость, Слово Отчее, от ангел и всея твари хвалимое, Тобою прошед Пречистая, во всего мя человека облекается, да Божественною славою облечет вопиющия, благословите вся дела Господня Господа.
В зирающе братие на уготованное царство, слышаще звание к небесем зовущаго, твари не послужим, скверному сластолюбия кумиру, не принесем безумно пагубныя жертвы, но верою утвердившеся, с Девою Пречистою, и со всеми святыми Христу возопием, Тя Бога нашего славим, и превозносим во веки.
Слава. И же отроки Своя древле, от пещи пламенныя спасыи, утробу же Твою пречистую сохрань, Божества огнем неопалиму, и ныне угаси греховныи пламень, чашею покаяния животныя воды, служити живу Богу неизменно, пети и превозносити Его во веки.
И ныне. О т пламене искушении, неизреченная прохлада, жаждущим правды, радостное утоление, радуися человеком с Богом вселение, радуися святых нескончаемое со ангелы пение, славящих и превозносящих Господа во веки.

Песнь 9.

Ирмос. В сяк земен да взыграется духом просвещаем, да ликовствует же безплотных умов естество, почитая святое торжество Божия Матере, и да поет: радуися Преблаженная Богородице Чистая Приснодево.
В сяк верныи, с нами днесь да воспевает, Матери Божии принося похвальная, победитель бо ада явися Христос, от смерти и тления на небеса вознося, православною верою Тя величающих.
Д а будет ми, Пречистая, молитва Твоя, путь просвещающи в житейстем странствии, имам Тя свещник в нощи неугасим, сияние бо славы Отца небеснаго, светит людем Своим Христос, иже православною верою Тя величающим.
К то сия, одесную Престола Славы предстоящи, Царица паче солнца облистающи, дщи человеча, Господня же Матерь, паче херувим в Тебе возвысися земнородных естество, темже вси вопием, радуися Богородице Чистая Приснодево.
Слава. Н есть ми гласа, ни словесе духонасыщена, пение Тебе принести по достоянию, не вмещает ми сердце, радости и утешения еже о Тебе, прости недостойнаго раба, Марие, и чада новыя Твоею благодатию воздвигни пети, радуися Богородице Чистая Приснодево.
И ныне. П ию Тя, яко чашу пренебеснаго огня, чашу пребожественнаго царьскаго пира, радуися жизнь вечная моея души, радуися телу моему воскресение, радуися свете мой, радуися всепетая Марие, Богородице Чистая Приснодево.
Отпуст глаголи сице: Г осподи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради Пречистыя Ти Матере, честныя и славныя Ея чюдотворныя Ея иконы Никейския, нарицаемыя «Неупиваемая Чаша», яже во граде Серпухове, и всех святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец.

Икона Божией Матери Никейская прославилась в 304 году. Во время осады Амиром города Никеи, находившегося в Малой Азии, некто Константин, увидев икону Божией Матери, схватил камень, бросил в икону и затем начал попирать ногами. Ночью святотатцу явилась во сне Богородица и сказала: «Ты учинил великое поругание Мне. Знай, что ты сделал это себе на погибель ». Наказание последовало незамедлительно. Во время сражения он был внезапно поражен в голову камнем и пал бездыханным.
Об этом событии было рассказано отцам Первого Вселенского Собора (325 г.), которые установили петь пред этой иконою Богородицы песнопение: «Бысть чрево Твое Святая Трапеза »:

Бысть чрево Твое святая трапеза, имущая небеснаго Хлеба, Христа Бога нашего, от Негоже всяк ядый не умирает, якоже рече всех, Богородительнице, Питатель.

Тропарь Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Никейская»
глас 4
Бысть чрево Твое святая трапеза, имущи Небеснаго Хлеба, Христа, от Негоже всяк ядый не умирает, якоже рече всяческих, Богородице, Питатель.

Кондак
глас 6
Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву и потщися на умоление, предстетельствующи присно, Богородице, чтущих Тя.

Величание

Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый, имже точиши исцеления всем с верою притекающим.

Икона Богородицы Антиохийская

Антиохийская икона (празд. 23 марта, 28 мая), время и место явления неизвестны. В «Росписи святым иконам Божией Матери» помечено: «Антиохийская лета 580»; эта же дата появляется и на нек-рых гравюрах. Известна лишь по поздним гравюрам и минейным иконам, в частности по «Минее годовой с чудотворными иконами Богоматери » 2-й пол. XIX в. (ГТГ), где Богоматерь изображена с Младенцем на левой руке (Аксиократуса), Которого она поддерживает, склонившись к нему. Младенец обращен к предстоящим, правой рукой благословляет, левая рука без свитка. Н. П. Кондаков полагал, что древняя А. и. близка по иконографическому типу Богоматери Одигитрии, по сообщению Никифора Каллиста, также вывезенной из Антиохии. Исследователь предположил, что под именем А. и. могла почитаться др. икона, напр. Сайднайская, на к-рой Богоматерь изображалась с полулежащим младенцем на левой руке. Списками с древней А. и. Кондаков был склонен считать неск. образов Богоматери с полулежащим младенцем визант. времени: мозаику кафоликона Осиос Лукас в Фокиде, 30-е гг. XI в.; рельеф артосной панагии из мон-ря св. Пантелеимона на Афоне, XIV в. (?); 2 рельефа в соборе Сан-Марко в Венеции XIII и XIV вв.; мозаику кон. XIII в. в ц. Санта-Мария ин Арачели в Риме. Он полагал, что в позднейших переводах чтимой иконы воспроизводились ее греко-итал. копии.

Икона Богородицы Галичская (Чухломская)

Икона явилась в 1350 году преподобному Авраамию Галичскому, Чухломскому, пришедшему для духовных подвигов на Север по благословению Преподобного Сергия Радонежского. На пустынном берегу Галичского озера, около большой горы, покрытой дремучим лесом, он обратился с молитвой к Божией Матери, испрашивая благословение на подвиг.

После молитвы преподобный присел отдохнуть и вдруг увидел на соседней горе яркий свет и услышал голос: «Авраамий, взойди на гору, где стоит икона Моей Матери ». Преподобный поднялся на гору, вышел на место, где сиял свет, и действительно обнаружил на дереве икону Божией Матери с Предвечным Младенцем. Приняв святой образ, подвижник построил на этом месте часовню, в которую перенёс икону.

Через некоторое время Галичский князь Димитрий Феодорович, узнав о происшедшем, обратился к старцу с просьбой принести икону. Преподобный Авраамий переплыл на ладье Галичское озеро и, сопровождаемый духовенством и множеством народа, перенёс чудотворный образ в соборный храм города Галича. В этот день от иконы исцелились многочисленные болящие.

Когда преподобный Авраамий подробно рассказал князю о явлении иконы, то он пожертвовал деньги на строительство монастыря. Вскоре была выстроена церковь, вокруг которой возник монастырь, названный Галичской Городецкой Покровской пустынью.

Впоследствии преподобный Авраамий основал ещё несколько монастырей. Последним из основанных был Чухломский, неподалеку от города Чухломы. По названию этой обители подвижника стали именовать Чухломским, а у чудотворной Галичской иконы появилось ещё одно название – Чухломская.
Основанный на указанном Богородицей месте Авраамиев Городецкий Покровский монастырь после революции в 1929 году был закрыт, братия монастыря приняла мученическую кончину. Чудотворная Галичская икона при этом бесследно исчезла. В 1991 году, после передачи монастырского комплекса Костромской епархии, началось возрождение обители. В монастыре особо чтится список (копия) древнего образа Галичской Чухломской иконы Пресвятой Богородицы.

О чем молятся иконе "Никейская" : молятся о вразумлении заблуждших и отступивших от веры.

Икона Божьей Матери "Никейская"

Молитва иконе Богородицы "Никейская"

О Пресвятая Госпоже Владычице Богородице! Вышши еси всех Ангел и Архангел и всея твари честнейши: Помощница еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих заступница, печальных утешение, алчущих кормительница, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление. О Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице! Милостию Твоею спаси и помилуй страну нашу православную, преосвященный митрополиты, архиепископы и епископы, и весь священнический и иноческий чин, военачальники, градоначальники и христолюбивое воинство, и доброхоты, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити: и умоли, Госпоже, из Тебе без Семене воплотйвшагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше на невиди-мыя и видимыя враги наша. О Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! Воздвигни нас из глубины греховныя, и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от внезапный смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносныя язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум и очи сердечныя, еже ко спасению: и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего, яко держава его благословена и препрославлена, со Безначальным его Отцем, и Пресвятым и Благим и Животворящим его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Увидеть старинную икону Богоматери «Бысть чрево твое святая трапеза» - редкая удача для коллекционера и исследователя. Далеко не каждый музей может похвастаться, что в его собрании присутствует этот редкий сюжет. Достоверно известно, что подобный образ, созданный неизвестным автором XVIII столетия, хранится в Церковно-археологическом кабинете Московской духовной академии.

Мне посчастливилось встретить такую икону в частной коллекции одного из жителей нашего города. Это икона первой половины XIX века. написанная на деревянной доске темперными красками по старинной технологии.

Иконография (основные типы и правила изображения определенного лица, события или сюжета) иконы «Бысть чрево твое святая трапеза» довольно сложная. Развивался этот иконографический тип постепенно, обогащаясь все новыми и новыми символическими деталями.

В основе этого сложного и многозначного образа - Богоматерь «Великая Панагия» или «Оранта», представленная в рост, фронтально, с молитвенно воздетыми руками. На ее груди золотой медальон с полуфигурой Христа - Спаса Еммануила, который тоже распростер руки в благославляющем жесте. Большое сходство с этой иконой имеет особо почитаемая на Руси Богородица «Знамение» с молитвенно воздетыми руками и Богомладенцем, «явленным на лоне». Такое символическое изображение младенца Христа роднит «Знамение» с Благовещением.

Икона, именуемая «Бысть чрево твое святая трапеза», отличается от «Знамения» тем, что Богомладенец (Спас Эммануил) помещен в стоящую на престоле чашу - символ евхаристии (святого причастия). Престол находится в храме, об этом мы догадываемся по наличию архитектурных деталей: купола и колонн.

Попробуем перевести иконные символы на современный русский язык. Это поможет нам понять глубинный смысл образа. Поверх плата (мафория) голова Богоматери покрыта короной. Это значит, что перед нами «Царица небесная». Руки Девы Марии молитвенно воздеты: она молит своего божественного сына за человеческое племя. Этот жест - знак вечной молитвы Пресвятой Девы, несущей миру надежду и защиту.

Спас Эммануил чудесно явлен на лоне Богородицы. Это момент Благовещения, когда Пресвятая Дева узнает от архангела Гавриила благую весть о том, что в её чреве Богочеловек. Евхаристическая чаша на престоле (алтаре) символизирует Святое Причастие - кровь и плоть Иисуса Христа, его святую жертву во имя освобождения человека от мерзости первородного греха. И, наконец, символическое изображение храма - «земной церкви» - единения всех православных верующих.

Первой такой иконой была знаменитая византийская «Богоматерь Никейская» (по названию малоазиатского города Никеи, где она прославилась).

Новое название она получила в 325 году по решению I Вселенского собора, когда отцы церкви постановили петь пред этой иконой: «Бысть чрево твое святая трапеза».

Русская икона, названная «Бысть чрево твое святая трапеза», отличается от своего византийского прообраза наличием архитектурных деталей и изображением Святого духа в виде слетающего с небес голубя. На иконе из Церковно-археологического кабинета Московской духовной академии он помещен в левом верхнем углу, на нашей - на ободке нимба Богоматери.

Чудом сохранившаяся икона из частной коллекции хабаровчанина поражает своими яркими красками: сочетанием вишневого, малинового. золотистого и зеленого цветов. Такое цветовое решение роднит ее с традициями поморских иконописцев-старообрядцев. Достаточно сравнить хранящуюся в Государственном историческом музее старообрядческую икону XIX в. «Спас Благое молчание» с описываемой, чтобы обнаружить соответствие цветовых соотношений, манеры письма лика, близкой к квадрату формы, цвета опуши (цветовой обводки по краю доски и средника).

В XIX веке, когда новообрядческие церкви были наполнены близкими к светскому искусству «живоподобными», плотскими образами, иконописцы-старообрядцы сохраняли древнее благочестие в иконе, следуя старинным традициям темперного иконного письма.

Большое значение придавали старообрядческие мастера использованию золота в иконе. Ведь золото - символ фаворского, божественного света. Иконописцы вызолачивают сусальным золотом фон и обильно украшают твореным (растворенным в квасцах) золотом оживку одежд, выполняя ее легкими ломкими линиями.

Все это тесно связывает нашу икону с творчеством иноков Выговской пустыни - духовного центра старообрядчества в XVIII - XIX веках. Выговская пустынь - поселение старообрядцев-поморцев, расположенное на реке Выг, северо-восточнее Онежского озера, в глухих непроходимых лесах, окруженных болотами.

Выговское общежительство, включавшее мужской и женский монастыри, а также крестьянские села вокруг, было основано иноками-старообрядцами из северных монастырей.

В 1702 году императору Петру I донесли о существовании раскольничьего монастыря, но царь повелел: «Пусть живут», - и приказал приписать старообрядцев-пустынников к Повенецким железным заводам.

Здесь, вдалеке от мирских соблазнов, от влияния «просвещенной» Европы продолжали развиваться традиции русской духовности, сохранялась с дониконовских времен преемственность искусства.

Выговские монахи считали себя последователями иноков Соловецкого монастыря, известного своим открытым выступлением против никоновской реформы. Восемь лет, с 1668 по 1676 гг., выдерживал Соловецкий монастырь осаду царских войск.

Именно монахи с Соловков организовали в пустыни главные мастерские: меднолитейную, иконную, книжную, переплетную и др.

Славилась пустынь и собирательством, сюда везли старообрядцы со всех концов страны старинные образа, книги и ризы. Монахи-наставники собрали богатейшую библиотеку, в которой было представлено все письменное наследие Древней Руси, включая уникальные памятники житийной литературы.

Не менее значимым было и иконное собрание, позволившее на основе традиций различных иконописных школ Древней Руси выработать свой собственный поморский стиль, который мы видим и в декоре рукописных книг, и в иконах, и в росписи посуды, и в меднолитых произведениях. Но о них речь пойдет в следующей статье, посвященной творчеству мастеров-старообрядцев.

Галина ЕГОШИНА , искусствовед,
главный специалист Управления Росохранкультуры по ДФО